Ikke–kirurgiske behandlingsmuligheder

Effekten af visse behandlinger vil variere fra person til person og fra knæ til knæ. Succes’en kan også afhænge af livsstilsfaktorer. Det er derfor, din behandlingsplan ved osteoarthritis (OA) i knæet i reglen vil omfatte en kombination af metoder, der er sammensat, så de passer specielt til dig.

Ortose og støttebandager

Teknologien udvikles hele tiden, og i dag findes der ortoser, der kan påvirke benet med korrigerende kræfter for at tage trykket af de områder, hvor arthritis’en er værst. Oprindelig var ortoser store og klodsede anordninger, men i dag er de lette og nemme at bruge, som fx Unloader One, der er specielt udviklet til – og har vist sig at hjælpe ved – OA i knæet.

Bløde støttebandager

Bløde støttebandager kan i reglen købes af patienterne selv på apoteket eller i en sportsforretning. De er i reglen fremstillet af et blødt elastisk materiale og giver en kombination af kompression, varme og blid støtte. Bløde bandager yder dog ikke samme grad af støtte og smertelindring som Unloader One, der er specielt udviklet til behandling af symptomerne ved OA i knæet

Medicinering og injektioner

Medicin benyttes primært til at kontrollere symptomerne på OA i knæet, specielt smerterne. Der findes en række receptkrævende medikamenter og almindelig håndkøbsmedicin, der kan hjælpe. Disse omfatter aspirinfri smertelindrende midler (paracetamol), anti-inflammatoriske lægemidler og cremer, corticosteroider (steroider, der medvirker til at holde betændelsestilstanden nede).

Smerterne kan gradvist forværres, efterhånden som din OA udvikler sig, så sommetider ordineres der stærkere lægemidler. Men OA udvikler sig over lang tid, og det betyder, at hvis du tager stærkere medicin over en periode, kan det give uønskede bivirkninger, der skal tages hensyn til ved behandling af din tilstand.

Injektion af hyaluronsyre (der findes naturligt i leddene) kan også benyttes til at give midlertidig lindring, mens anæstetika (bedøvende midler), der også indeholder et anti-inflammatorisk stof (almindeligvis cortison), kan medvirke til at lindre smerterne ved at gøre knæet følelsesløst. Disse typer injektioner er veletablerede behandlinger, men resultaterne kan variere fra patient til patient.

Vægtstyring og øvelser

Hvis du kan tabe eventuel overvægt, vil det medvirke til at lindre smerterne, fordi belastningen på dit knæ mindskes. Regelmæssig motion kan hjælpe med til at opnå dette. Det kan også øge din styrke og smidighed, hvilket vil hjælpe med til at øge bevægelsen og muligvis mindske smerterne.

Det er vigtigt at inkludere led- og muskeløvelser, men i videst muligt omfang UNDGÅ stærkt belastende aktiviteter, der øger belastningen på knæet, som fx at gå meget på trapper. Undgå aktiviteter, der omfatter vridning eller hurtige stop/start-bevægelser. Undgå de meget tunge løft. Sæt dig ikke for tit på lave stole eller sofaer. Og hvis du er nødt til nogle af disse ting, skal du huske at holde en pause og give dine led en pause.

Fysio- eller ergoterapi

Fysioterapitræning er dokumenteret for at have en gunstig virkning for at lindre smerterne i knæet ved OA. Det er vigtigt at knæets muskler trænes og styrkes på rette vis. Og at der trænes korrekt. Bed din læge om en henvisning til en autoriseret fysioterapeut.

Alternative behandlinger

Nogle mennesker foretrækker at udskifte eller supplere deres behandling med visse fødevarer, kosttilskud eller naturmedin. Selv om disse behandlinger kan fungere fint for nogle mennesker, er der ikke lovgivet omkring dem, og deres effekt er ofte ikke bevist, så tal altid med din læge, hvis du har planer om at benytte alternative eller supplerende lægemidler/behandlinger.

Inflammationer og hævelse kan ofte mildnes lidt med kolde omslag (ispose), varmeomslag kan hjælpe med at få dine muskler til at slappe lidt af og øge blodcirkuleringen.

Velvære og psykisk sundhed

Kroniske eller vedvarende smerter kan være en reel belastning for din psykiske velvære - i lige så høj grad som din fysiske sundhed. Forsøg at bevare en positiv indstilling ved at tale tingene igennem med din familie eller dine venner eller find måske nye metoder til at slappe af som fx meditation.

I visse områder er der lokale støttegrupper for arthritis med personer, der forstår, hvordan det er at leve med disse smerter.